Etusivun otsikkokuva
Toppelius, Enkeli ja ilmestyskirjan peto
Blom, Alasotto ristiltä
Toppelius, Luukas
                   Pohjois-Savon vanhinta kuvataidetta ovat kirkkomaalaukset. Niiden värikäs ja ekspressiivinen kuvasto kertoo ajasta, jolloin kirkkokansa koki suuret elämyksensä Herran huoneessa pyhimysten ja paholaisten opettaessa heitä elämän suurissa kysymyksissä. Modernin ajan vaatimuksesta vanhoja kirkkomaalauksia siirrettiin syrjään alttareilta ja saarnatuoleista, ja aikojen saatossa paljon taidetta tuhoutui tai joutui kadoksiin. Silti paljon on tallessa, kirkoissa, museoissa ja varastoissa. Parhaimmillaan vanhat kuva-aiheet ovat kuitenkin siellä, minne ne on tarkoitettu: vanhoissa kirkkorakennuksissa, joita on jäljellä myös Pohjois-Savossa.

Kuopion taidemuseo on yli kahdenkymmenen vuoden ajan koonnut ja esitellyt pohjoissavolaisen kirkkotaiteen kuvastoa näyttelyin ja julkaisuin. Nyt kuviin on mahdollista tutustua myös verkkosivuilla, jotka esittelevät valikoiman vanhaa Pohjois-Savon kirkkotaidetta. Esillä on taiteellisesti kiinnostavimmat teokset ja erityisesti niiden herkulliset yksityiskohdat.

Historiaa Kirkkojen tiedot Sivuston tiedot Taiteilijat